Menu

Lieve 'Jessica',

Zondag 16 oktober; Met de Formule-1 resultaten in gedachten van afgelopen weekend, fiets ik met m'n dochter naar Velo. Op weg naar de start wat voor ons later als de rit der ritten de boeken in zal gaan. We zijn volop enthousiast als het over Formule-1 gaat en dan met name de Oostenrijkse renstal. Zo is het ook wat betreft de vossenritten. In die vergelijking zijn de raakvlakken materiaal, team, alles wat je met je koppie doet en óók het budget-plafond overeenkomstig. En we houden wel van een competitie wedstrijdje. Het is mooi zonnig weer en prima temperatuur, wegdek droog met hier en daar nattig/gladheid. Geen verkeerde keus mijn korte mouwen tenue. Oververhitting is te minimaliseren, als ik er een tandje bij doe, gaat de “aerodynamische” koeling vanzelf. Ook ben ik voorzien van 750mL pure H2O in de tank. Na een korte pitstop bij Velo. Lees als "4 nieuwe kaartjes halen", gooi ik het bijgeleverde muntje op, kijk wat rond, en besluit míjn joker in te zetten. Jessica besluit ook de joker in te zetten, immers de eerste klap is een daalder, vóór haar is het de eerste rit van het seizoen. Is er een plan A of B of….? Het is 10:00uur, dan gaan we racen.

Bij de start staat Johan, de formatie Tour 1, 2 en Veteranen zijn al op weg. Hierna mogen wij van Tour 3, eerst achter de "safety-fiets” aan, het wordt een rollende start. We gaan richting Ambachtsweg, dan draaien we rechts de Erasmusweg op, daar wordt het sein "Go" gegeven. Op mijn fiets dashboard zien de statistieken er goed uit. Direct met wat inhaal acties ga ik van P6 naar P1, het gas gaat er goed op. Motor loopt lekker, kijken wie er aanhaken en of ze DRS gaan gebruiken. Jessica gaat mee, mooi. Dan de éérste pijlen wat bochtenwerk. En niet snel daarna eerste kaartje gedropt in emmer 1, éérste Checkpoint Zone gehad.

De rest volgt. 'Paprika' zit in de slipstream. Weg rijden kost te veel energie. Maar vóór is wel in de vrije lucht en goed zicht..... Prut..  iedereen gaat naar rechts in bocht nummer 15, ook die "blauwe" racer... met "rood" kleurde wangen schiet ik rechtdoor, ik heb de pijl gemist. Met de teammanager in mijn hoofd vallen er wat “censuur” woorden tijdens de communicatie. Vol in de remmen en flatspots en u-turn? Nee, ik hoop op safe track return, zodat schade beperkt blijft. Een stemmetje adviseert plan B. Yes, ik zie een clubje het bruggetje nemen bij de "Bovendijk" richting de Laan. Back on track. Toch ben ik ze op de Laan weer zoek, hoe kan het zo zijn? Ik keek te veel in mijn spiegels of ik de “rookie” kon zien naderen. Helaas kwam ze niet in het zicht en na blunder 2 word ik op matje geroepen voor overleg met de strateeg. Rij je eigen race, geen pijl is rechtdoor, rust is terug bij mij als coureur en ik ga wederom voor safe track return. Opletten of ik wat spot bij de Middenweg, nope. Ik ga door, yes, back on track, want ik zie “2” pijlen, zeggen "twee vette" pijlen rechts op rechter hoek van uitkomende zijstraat bij de Laan. Vol in het rood is het om met plan B de achtervolging in te zetten. Pijltje "rechtdoor"??? Nou bedankt, geen pijl is al rechtdoor, gewéldig. Hahaha, tis net zoals bij dat … sport kanaal waar die ... commentator/analist een vraag stelt met het antwoord op de vraag. Toch nu in de zen-modus zeg ik voor nu dankjewel. In de focusmode en vrije lucht, gaat 't langs een padje van een sportclub, richting het industrieterrein. Zo volle bak wind tegen richting de Bonte Haas, daar zigzaggend de brug over koers richting het Woudt. Pff... gelukkig genoeg downforce om niet in de blub te belanden om links op het fietspadje te blijven. Dan een pijltje voor het bruggetje padje naar links. Is het rondjes rijden?? Hard windje mee, in de bochtjes voelt het als het circuit van Japan, gewéldig die flow. Wát je tegen heb krijg je ook mee. Toch zie ik geen enkel racer voor mij. Tandje erbij en iets meer toeren, dan komen er wat snelle mannen achter mij ‘zoals met de blauwe vlag' geef ik ze de ruimte...probeer in de slipstream van Anne mee te liften. Met huidige materiaal lukt het aardig. Dan spot ik Paul als gecamoufleerde mobiele controle, die zondagsrijder is Checkpoint Zone 2 ik drop mijn kaartje in emmer 2, achterop zijn bagagedrager, groet hem en flits hem op de brug voorbij. Kon ook niet te veel in de remmen, want mijn banden moesten goed op temperatuur blijven voor het bochtenwerk.

Daarna hard linksaf richting de Molen. Ja, we rijden een rondje. Terug richting Den Haag, gaat het richting Noordweg, Schaapweg. Voor het gladde Overvoorde had ik graag een bandenwissel gemaakt. Dus even uitkijken daar, ik kies een iets ander lijn om goed grip te houden. Daarna rechtsaf richting Bogaard. Daar komen Ted en Menno op de korrel. Die rijden heel ander materiaal, veel lichter en ook betere brandstofvoorzieningen. In de paddock eens horen van wat voor een reep Menno smult. Mijn boterham met pindakaas blijkt niet hetzelfde effect te geven zoals het effect van zijn bodemplaat. Zelf denk ik dat ik nog net iets te veel reserve ongeraffineerde olie als extra ballast meedraag. Ineens zie ik Paul N met een paar mannen me tegemoetkomen. Maar fietste dochterlief niet bij dat clubje? We vervolgen de track door de Harnasch polder richting Schipluiden. Niet lang daarna zijn de heren Ted (T1) en Menno (T2) stipjes aan de horizon. Gelukkig komt een F1-e fietser voorbij, ik kan aansluiten en mijn power-unit opladen. Richting “De Tuinderij" zie ik onder het bruggetje de '2 stipjes' terugkomen, ze klimmen naar boven?? …Dat doe ik dus niet, neem de afslag ervóór, en kijk op het viaduct of beneden aanwijzingen zijn gemist, nope. Met weer volle bak wind tegen, toch te weinig reserve pk's om het gat te dichten. Rechtsaf, linksaf dijkje op en af scherp rechtsaf en rotonde over, richting de molen. Verder richting tunneltje Bovendijk met bijna een 360 graden. Pijlen staan vet, je kan ze bijna ruiken, net als het versgebakken brood. Dan ga ik linksaf de wijk in, het kan nu niet meer ver zijn, ik zit tegen de 45km's aan. En de power-unit is bijna op. Dan blijkt na de bocht richting het bruggetje Heulweg een massa van publiek te staan. Jessica staat er ook, ben met stomheid geslagen en de laatste meters gaan als stroop. De bevrijdende woorden op het wegdek geklad 'soꓥ ǝp ʞǝoZ' ? De tijd is nu zo goed als geklokt, ik rijd het rondje uit, controle Check Zone 3, kaartje in de emmer gedropt. 

Ik parkeer m'n 1 pk 2takt melk motor, met 'zweepslag ontsteking' die ik in mijn kuit voel schieten als nabrander, bij het “Verstappen” en drop het láátste kaartje in een overvolle rest emmer. Zie de vos en voor het wegen doe ik snel de ring op de pen. Finish. Hierna deel ik mijn ervaringen met Jessica en Frans, wat's gebeurd?? Helemaal verbaasd en vol ongeloof ontvang ik felicitaties, alle dank daarvoor. Ik wil toch wel eerst de uitslag even afwachten. Korte tijd later komt Wouter aan. Ook verbaasd dat we 3 controles goed hebben. We verlaten de menigte en samen met Jessica fietsen we naar huis. Op de terugweg kijken we nog naar waar we van de track de mist in gingen. Replay of herhalingen zijn van die leermomenten. Blijft wel de vraag of budget en reglement toestaat een drone met volg technieken te mogen gebruiken. Windtunnels is in maart ook zo’n dingetje.

Samenvatting: Het is duidelijk dat effect van plan B met de joker de juiste kaart strategie was en dan komt eindelijk in de middag van FTCW-stewards het officiële nieuws. Resultaat P1 50 punten met inzet van joker, stand in klassement huidige seizoen P1 met 26 punten voor. Thuis nemen we een gewéldige chocomelk. ‘Fietser van de dag’ draag ik op aan mijn dochter Jessica.

En zoals ik begon met dit stukje, …ben super trots op je!

Wat hebben we genoten van deze geweldige zon(nige)dag. 

Uitzetters bedankt.

Volgende week 10:00uur gaan we weer Vossen.

Groet,

Robert Balm (T3- 174)